Innovacio i tecnologia

¿Segur que estàs segur? Apunts sobre ciberseguretat i confiança en línia.

Recentment hem conegut els resultats de l’Estudi de Ciberseguretat i confiança en línia a les llars espanyoles, dut a terme pel Ministeri de Turisme, Energia i Agenda Digital del nostre país veí, Espanya. L’informe es realitza dos cops l’any, i en aquest cas s’ha analitzat la segona meitat del 2017.

En un món cada cop més digitalitzat, temes com un accés segur a Internet, la utilització de les nostres dades personals o la protecció contra estafes i atacs als nostres dispositius esdevenen fonamentals. Les principals conclusions de l’estudi són les següents:

  • Es va recuperant la confiança dels usuaris després dels ciberatacs a escala mundial del mes de maig de 2017, mitjançant el ransomware anomenat Wannacry.
  • Internet es percep com un lloc cada dia més segur.
  • Malgrat aquesta sensació de seguretat, els programes maliciosos continuen suposant una amenaça atès que en molts casos aconsegueixen fins i tot superar les principals barreres de protecció (antivirus i tallafocs).
  • Les mesures de seguretat preses pels usuaris es relaxen, considerant la majoria d’ells que els seus dispositius es troben “raonablement protegits”.

L’informe també dedica un apartat específic a analitzar el comportament dels usuaris de banca digital, mostrant l’evolució dels següents criteris al llarg del temps:

Comportament usuaris de banca digital

Ja fa temps que MoraBanc aposta per liderar la transformació digital de la banca andorrana, i és gratificant veure com, poc a poc, creix la confiança en les operacions econòmiques realitzades en línia, tot i que queda encara un llarg i apassionant camí per recórrer:

Confiança de les operacions online vs. offline

 

Som molt conscients que hi ha un món hostil allà fora, i que la seguretat de les nostres operacions financeres ha de ser sempre un dels punts clau a tenir en compte. És per això que des de MoraBanc Digital fomentem un ús segur i responsable de les nostres aplicacions. Tot seguit et donem alguns consells que t’ajudaran en la protecció de la teva vida digital:

  • Canvia la contrasenya d’accés a la teva banca en línia: és un mètode senzill però molt efectiu. Fes-ho almenys un cop l’any.
  • Evita connectar-te des de Wi-Fi públiques. Les xarxes públiques i gratuïtes són una possible font d’entrada als teus dispositius i comptes en línia si accedeixes a través d’aquestes.
  • Configura les teves preguntes de seguretat. En cas d’oblit o bloqueig de la contrasenya d’accés a MoraBanc Digital, tens un segon filtre de seguretat amb les preguntes que tu mateix hauràs triat i contestat prèviament.
  • Utilitza filtres de seguretat biomètrics: la teva cara o la teva empremta dactilar són úniques i gairebé impossibles de hackejar. Per això t’oferim la possibilitat d’accedir a la teva banca en línia i de signar operacions identificant-te amb la teva empremta (Touch ID) o la teva cara (Face ID).
  • Instal·la un bon programa antivirus o tallafocs: encara que això no et garanteixi una protecció del 100% augmentarà notablement la defensa dels teus dispositius contra possibles intrusos.
  • Un banc mai no et demanarà (ni per email ni per telèfon ni per cap altre canal) el teu nom d’usuari o contrasenya. Si reps qualsevol comunicació preguntant-te per aquestes, desconfia, segurament estiguis davant d’un clar exemple de phishing.

Si reps algun missatge que et sembli sospitós o estrany, posa’t si et plau en contacte amb el nostre departament d’atenció al client, TeleBanc, trucant al +376 884 884. Per evitar possibles fraus, connecta’t sempre a la teva banca en línia a través de la nostra web, o des de l’aplicació mòbil.