¿Segur que estàs segur? Apunts sobre ciberseguretat i confiança en línia.
Experts | 11.06.2018 | Ander Coma Satrústegui
Recentment hem conegut els resultats de l’Estudi de Ciberseguretat i confiança en línia a les llars espanyoles, dut a terme pel Ministeri de Turisme, Energia i Agenda Digital del nostre país veí, Espanya. L’informe es realitza dos cops l’any, i en aquest cas s’ha analitzat la segona meitat del 2017.
En un món cada cop més digitalitzat, temes com un accés segur a Internet, la utilització de les nostres dades personals o la protecció contra estafes i atacs als nostres dispositius esdevenen fonamentals. Les principals conclusions de l’estudi són les següents:
- Es va recuperant la confiança dels usuaris després dels ciberatacs a escala mundial del mes de maig de 2017, mitjançant el ransomware anomenat Wannacry.
- Internet es percep com un lloc cada dia més segur.
- Malgrat aquesta sensació de seguretat, els programes maliciosos continuen suposant una amenaça atès que en molts casos aconsegueixen fins i tot superar les principals barreres de protecció (antivirus i tallafocs).
- Les mesures de seguretat preses pels usuaris es relaxen, considerant la majoria d’ells que els seus dispositius es troben “raonablement protegits”.
L’informe també dedica un apartat específic a analitzar el comportament dels usuaris de banca digital, mostrant l’evolució dels següents criteris al llarg del temps:
Ja fa temps que MoraBanc aposta per liderar la transformació digital de la banca andorrana, i és gratificant veure com, poc a poc, creix la confiança en les operacions econòmiques realitzades en línia, tot i que queda encara un llarg i apassionant camí per recórrer:
Som molt conscients que hi ha un món hostil allà fora, i que la seguretat de les nostres operacions financeres ha de ser sempre un dels punts clau a tenir en compte. És per això que des de MoraBanc Digital fomentem un ús segur i responsable de les nostres aplicacions. Tot seguit et donem alguns consells que t’ajudaran en la protecció de la teva vida digital:
- Canvia la contrasenya d’accés a la teva banca en línia: és un mètode senzill però molt efectiu. Fes-ho almenys un cop l’any.
- Evita connectar-te des de Wi-Fi públiques. Les xarxes públiques i gratuïtes són una possible font d’entrada als teus dispositius i comptes en línia si accedeixes a través d’aquestes.
- Configura les teves preguntes de seguretat. En cas d’oblit o bloqueig de la contrasenya d’accés a MoraBanc Digital, tens un segon filtre de seguretat amb les preguntes que tu mateix hauràs triat i contestat prèviament.
- Utilitza filtres de seguretat biomètrics: la teva cara o la teva empremta dactilar són úniques i gairebé impossibles de hackejar. Per això t’oferim la possibilitat d’accedir a la teva banca en línia i de signar operacions identificant-te amb la teva empremta (Touch ID) o la teva cara (Face ID).
- Instal·la un bon programa antivirus o tallafocs: encara que això no et garanteixi una protecció del 100% augmentarà notablement la defensa dels teus dispositius contra possibles intrusos.
- Un banc mai no et demanarà (ni per email ni per telèfon ni per cap altre canal) el teu nom d’usuari o contrasenya. Si reps qualsevol comunicació preguntant-te per aquestes, desconfia, segurament estiguis davant d’un clar exemple de phishing.
Si reps algun missatge que et sembli sospitós o estrany, posa’t si et plau en contacte amb el nostre departament d’atenció al client, TeleBanc, trucant al +376 884 884. Per evitar possibles fraus, connecta’t sempre a la teva banca en línia a través de la nostra web, o des de l’aplicació mòbil.
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.