MoraBanc i el Mobile World Congress
Experts | 10.03.2017
Vaig estar present a la darrera edició del Mobile World Congress a Barcelona (#MWC2017) per mantenir-me al corrent de les últimes innovacions del món tecnològic i financer i sobre la transformació digital dels negocis i dels hàbits de consum de les persones.
Vull compartir amb vosaltres els temes que més em van atraure de la visita:
- La connectivitat 5G i la Internet de les Coses
- Vehicles intel·ligents connectats a Internet i cloud computing
- Big Data i Ciutats intel·ligents
- Intel·ligència artificial
- Assistents virtuals de veu
- Chatbots en xarxes de missatgeria social
- Pantalles tàctils en qualsevol superfície
En cadascun dels punts, comentaré la meva visió sobre la possible aplicació en el sector de banca.
-
La connectivitat 5G i la Internet de les coses
El 5G s’ha presentat com el futur de la connectivitat mòbil amb velocitats de transmissió de dades mai abans vistes (més de 10 Gigabytes per segon). El 5G ens afectarà pràcticament en tot allò que utilitzarem en el nostre dia a dia personal i professional.
Aquesta connectivitat no es desplegarà a Andorra o Espanya de forma immediata. Si més no, totes les marques de mòbils, operadores de telecomunicacions o empreses automobilístiques, d’alguna manera n’han parlat al #MWC2017.
S’estima que en l’any 2020, gràcies al 5G, hi haurà connectats 50 mil milions de dispositius a Internet (smartphones, cotxes, electrodomèstics, semàfors, plataformes de fabricació industrials, drons i robots personals). És el que anomenem Internet de les Coses – Internet of Things o IoT en anglès-.
Idees com les Llars intel·ligents (Smart Homes) o les Ciutats intel·ligents (Smart Cities) es basen en la interconnexió de coses quotidianes a través d’Internet, potenciant l’ús de xarxes de comunicació, sensors, càmeres i altres enginys telemàtics.
Des del punt de vista del banc, la Internet de les coses ens ajudarà a millorar la satisfacció dels clients i la qualitat de servei a través de l’anàlisi dels comportaments de les persones que entren en una Oficina i ensenyar-los contingut contextualitzat i personalitzat en pantalles d’aparadors o sales d’espera.
També ens ajudarà a ser més eficients energèticament en les nostres oficines bancàries o centres de treball, estalviant costos de llum, calefacció o aire condicionat.
-
Vehicles intel·ligents connectats a Internet i cloud computing
Altre exemple de la Internet de les coses va ser l’automòbil connectat. BMW, Ford, o Seat han estat presents i ens han mostrat com el cotxe es pot transformar en un dispositiu intel·ligent i completament connectat, integrat i perfectament sincronitzat amb les característiques personals de cada conductor.
L’app BMW Connected Drive permet conèixer l’estat del tràfic i quina ruta alternativa escollir, així com l’hora més adequada per sortir de casa cap a la feina o fer la planificació d’un viatge de cap de setmana.
Aquesta app la pots gestionar a través del teu smartphone o del teu rellotge intel·ligent (smartwatch) i fins i tot, activar les funcions de control remot del vehicle. El teu telèfon o rellotge es transforma en un comandament a distància del teu vehicle i et permetrà localitzar el teu cotxe en un aparcament d’un centre comercial abarrotat de gent, fent parpellejar els llums o fent sonar el clàxon, o bé tancar el cotxe de forma remota si dubtes sobre si ho havies fet.
La base del servei es centra en una solució en el núvol (cloud) creada per Microsoft Azure que processa dades de diverses fonts i presenta a l’usuari la informació que necessita en el moment més adequat.
Des del punt de vista bancari, em quedo amb la idea de com es pot aprofitar la tendència de la informativa en el núvol o cloud computing que ens permet gaudir d’un ampli espai d’emmagatzament de dades centralitzades i accedir-hi des de qualsevol punt, amb totes les garanties de servei i de seguretat.
-
Big Data i Smart Cities
Un dels exemples que em van explicar al stand d’Accenture Digital va ser el cas de CityOS, el sistema operatiu de la ciutat de Barcelona.
Aquest sistema analitza totes les dades dels serveis de la ciutat –Big Data– creant una única font d’informació per ajudar a l’Ajuntament de Barcelona a anticipar necessitats i millorar l’atenció al ciutadà.
Aquest exemple, escenificat en un holograma, té per objectiu aconseguir una major eficiència i eficàcia dels serveis de la ciutat:
– Coneixement del tràfic de vehicles i de les zones amb congestió de vehicles
– Coneixement dels nivells de contaminació atmosfèrica.
– Coneixement de sorolls ambientals.
– Coneixement del nivell dels contenidors d’escombraries i control dels nivells de neteja.
– Coneixement dels nivells del clavegueram.
– Etc.
CityOs també facilitarà la presa de decisions en temps real, anticipar-se en situacions d’emergència (pluges torrencials, etc.), i millorar la vida dels seus ciutadans.
Això ha implicat un gran entramat de xarxes de sensors i dispositius al llarg de tota la ciutat que permeten tenir un coneixement online de tot el que succeeix a Barcelona, en temps real i amb procediments d’anàlisis de darrera generació.
Des del punt de vista del banc, el Big Data també té un potencial molt important, doncs ens permetrà conèixer molt millor les necessitats dels nostres clients, els seus canals de preferència, el tràfic de clients per les nostres oficines, així com millorar la gestió de cues per finestreta.
-
Intel·ligència artificial
A l’estand d’IBM, hi havia en Watson. Es tracta d’un sistema informàtic d’intel·ligència artificial capaç d’entendre el llenguatge dels humans, respondre a preguntes complexes, analitzant grans quantitats de dades (Big Data) i, a més a més, aprendre de l’experiència (Machine learning).
La companyia d’EE.UU. va voler explicar com la intel·ligència artificial pot servir per millorar el rendiment d’un equip esportiu o traduir l’estat d’ànim de la gent que contempla un vestit de núvia a través dels missatges publicats a Twitter.
També van crear una estructura artística dinàmica en temps real, inspirada en l’arquitectura de Gaudí, que de forma intel·ligent i interactiva s’anava movent davant les emocions dels visitants a les xarxes socials.
En el món de les finances, aquest sistema ens permetrà facilitar ajuda a gestors especialitzats en banca privada, en comerç exterior o en banca telefònica per a que puguin accedir de forma més ràpida, a una gran quantitat d’informació i puguin resoldre dubtes de clients de forma immediata.
-
Assistents virtuals de veu
Vaig assistir a una demostració de Google Assistant, l’assistent per veu de Google, en una llar intel·ligent. Té una forma de torre d’altaveu a la que pots donar ordres en diferents idiomes i proporcionant respostes sobre el clima, reserves de vols o hotels, etc.
Els assistents virtuals de veu per la llar t’ajudaran a fer i recordar la llista de la compra i efectuar la comanda a un comerç electrònic, carregant-te l’import de la compra a la targeta de crèdit. Des d’aquest punt de vista, Google Assistant es posa en competència directa amb l’assistent per veu d’Amazon, Alexa, o altres assistents com Siri d’Apple o Cortana de Micrososft.
L’estratègia de Google és aconseguir més usuaris obrint-se a smartphones amb sistema operatiu Android 6.0 o superior.
En un futur no tant llunyà, l’assistent per veu ens permetrà connectar-nos a la nostra banca online de forma segura i consultar el saldo del nostre compte de viva veu o realitzar una transferència a una altra entitat de crèdit sense haver de teclejar res en un teclat.
-
Chatbots en xarxes de missatgeria socials
Els Chatbots o robots de servei al client també eren presents a la fira. Vaig veure l’exemple de la Carla, el bot assistent d’atenció al client d’Avianca, la companyia aèria colombiana, qui ha posat en marxa aquest servei a través dels usuaris de Facebook Messenger.
El bot és capaç de respondre a les preguntes més freqüents sobre itineraris de vol, estat dels vols, registrar l’equipatge, fer check-in o altres consultes, reconeixent converses naturals via estratègies d’intel·ligència artificial.
Des del punt vista financer, el bot ens permetrà en un futur atendre les 24 hores del dia, els 365 dies de l’any, a les preguntes més freqüents dels clients de banca i fins i tot, fer operatòria simple com el bloqueig d’una targeta en cas de robatori o pèrdua a través de la missatgeria habitual d’un telèfon mòbil.
-
Pantalles tàctils en qualsevol superfície
Sony va presentar en societat la versió definitiva del Xperia Projector, ara anomenat Xperia Touch.
És un petit projector capaç de transformar qualsevol superfície en una pantalla tàctil interactiva. Pots projectar el que vulguis ja sigui sobre una taula del despatx, sobre una paret blanca a casa teva o bé sobre una pissarra d’una classe de la universitat. Et permet interactuar amb totes les aplicacions de Google Play, ja siguin jocs, xarxes socials o altres apps.
Segons Sony, l’aparell intel·ligent no es limita a mostrar imatges, sinó que s’adapta a tu. Està dissenyat amb els darrers avançaments en intel·ligència artificial, essent molt fàcil d’utilitzar.
Aquest darrer exemple ens demostra que molt aviat podrem accedir a les nostres dades bancàries a través de qualsevol interfície o dispositiu tàctil o fer pagaments a través de wearables (rellotges o polseres intel·ligents, per exemple).
La transformació digital i MoraBanc
La transformació digital dels negocis i de la societat ja fa dies que ha començat i no hi haurà ningú que la pugui aturar. És per aquest motiu que MoraBanc ha llançat MoraBanc Digital, un nou concepte de banca. Una transformació portada a terme per adaptar-nos als nous hàbits dels nostres clients i per a ser un referent a Andorra en innovació enfocada al servei.
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.