Metodologia Agile: innovació i sentit comú
Experts | 26.11.2018 | Nathalie Blasi
Potser has sentit a parlar de la metodologia Agile o, encara més, potser ja treballes d’aquesta manera sense saber com s’anomena. El que és cert és que en aquests darrers temps aquesta manera de treballar és un must per al dia a dia de les empreses, i sobretot molt recomanable, i no només en el món informàtic i tecnològic.
Però… què és realment? Es tracta d’una pràctica tan “innovadora” (sí, ho dic irònicament) com pot ser trossejar un projecte per tal de donar flexibilitat i rapidesa a la consecució del mateix. Això permet a les organitzacions poder reestructurar els projectes immediatament quan es produeixen condicions canviants del mercat o del sector sense “l’alt cost” d’adaptació que implicaria fer-ho a posteriori.
Cada part o tros del projecte es planteja com una entrega a efectuar en poques setmanes, en les quals totes les parts implicades, és a dir, els equips multidisciplinaris, estan en contacte permanent. Podríem dir que dividim l’elefant i ens el mengem per parts per a no empatxar-nos. Es realitzen sessions de manera continuada en què els membres de l’equip posen en coneixement de la resta allò que han fet des de l’última trobada, allò que estan fent actualment, com també els impediments que es van trobant i que no els permeten avançar (si és el cas).
En definitiva, equips de treball subjectes a una evolució permanent que es van adaptant als requisits i a les solucions segons les necessitats. Potser es tracta més de sentit comú que d’innovació, oi?
Existeix una gran varietat de tècniques que es podrien englobar dins dels principis de la metodologia Agile. Dues de les més utilitzades serien:
- Scrum: és un marc de treball (framework) en què el projecte es construeix en base a l’execució d’iteracions anomenades Sprints. En aquest cas, les entregues de valor han de proporcionar un resultat complet, és a dir, que pugui estar disponible per a ser utilitzat independentment del fet que no s’hagi acabat la resta del projecte. Permet alhora solapar diferents fases de desenvolupament i detectar errors en cada fase que incidirien negativament en les posteriors.
- Kanban: és un tauler en el qual, de manera visual, es mostren els processos oberts i l’estat de cadascun d’ells (to do, in progress, done…). Aquesta pissarra de treball permet visualitzar el conjunt a través d’una targeta gran (o tasca) que s’anirà movent per les diferents fases fins a la finalització dels mini projectes. D’aquesta manera, cada membre de l’equip està al corrent de les tasques a través d’una lectura ràpida i simple, pot consultar la seva evolució i identificar els colls d’ampolla. Es poden utilitzar etiquetes de colors per establir prioritats, dates límit, tipus de treballs, etc.
Programes informàtics com ara Trello o JIRA permeten treballar així de manera virtual, independentment d’on estiguin físicament localitzats els membres d’un equip: tots podran veure el kanban i conèixer l’estat del projecte.
En un entorn tan canviant com és l’actual, en què la rapidesa és la clau, deixar fora aquestes metodologies de les organitzacions pot tenir un cost molt alt en el seu desenvolupament.
Però per sobre de tot, els motors per aconseguir implantar aquestes metodologies de feina i que siguin un èxit són el canvi de mentalitat, l’entesa i la integració d’aquesta filosofia per part de l’equip humà.
L’ús d’aquestes metodologies a MoraBanc als nostres projectes d’innovació i digitalització ens ha permès llançar productes i serveis digitals de forma més eficient i ràpida que abans, i amb un resultat molt satisfactori. Posem un èmfasi especial en tots els processos d’innovació i incorporem totes les veus possibles per aconseguir estar a l’avantguarda en el sector.
Perquè a MoraBanc la transformació digital ha esdevingut un projecte vital. D’aquesta voluntat de canvi ha nascut MoraBanc Digital, una clara aposta per la innovació financera i per oferir la millor experiència multicanal de la banca andorrana. Coneix més sobre aquest important projecte accedint a la nostra pàgina web.
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.