Les màquines aprenen: el reconeixement facial com a sistema d’identificació
Experts | 25.09.2017
La tendència en el disseny de mòbils és tenir pantalles més grans i dispositius més petits. Per aquest motiu, l’eliminació total dels botons és un requisit indispensable per aconseguir que la pantalla ocupi tota la superfície del mòbil.
Fa just un parell d’anys que els dispositius mòbils van incorporar com a estàndard la lectura de l’empremta digital per identificar l’usuari, i ràpidament aquesta tecnologia es va estendre a altres usos com ara les signatures digitals i la verificació de compres online.
Cada vegada estem més a prop de viure “el futur” que plantejaven les pel·lícules de ciència ficció i d’espies de finals del segle passat, on identificar-se amb l’empremta digital o amb la lectura de l’iris era quelcom quotidià.
Amb la presentació del nou IPhone X s’ha parlat molt de la identificació a través del reconeixement facial com un nou estàndar en la identificació de l’usuari.
Aquest nou sistema d’identificació, que ja incorporen les generacions més recents de telèfons mòbils dels dos fabricants més importants del mercat, permetrà en el futur eliminar els passwords i el reconeixement d’empremta digital com a mètodes d’autenticació de la identitat. Ara, l’usuari podrà desbloquejar el telèfon simplement mostrant la seva cara a la càmera. I no només això, sinó que a més a més podrà fer compres, signar documents o fer verificacions de les transaccions bancàries fent servir el mateix procés.
Com funciona?
El reconeixement facial funciona a través d’una càmera amb la capacitat de captar la llum infraroja: amb la informació que li subministren la càmera frontal tradicional, una llum de suport i un projector infraroig, aquesta càmera fa un reconeixement tridimensional de la cara de l’usuari.
El projector infraroig envia milers de punts invisibles a l’ull nu que permeten construir matemàticament un model de la cara que està escanejant. Entre d’altres característiques, registra la forma, la dimensió i la proporció de les faccions, així com la distància que existeix entre els diferents trets de la cara.
En cas que el rostre mostrat a la càmera no correspongui amb un cert percentatge dels punts enregistrats i emmagatzemats, llavors procedeix a fer un procés alternatiu de reconeixement (com pot ser un mot clau), igual que es fa ara amb la identificació per empremta digital.
Els sistemes estan preparats per tenir en compte els canvis mínims i quotidians en l’aparença de l’usuari, com ara les ulleres, el creixement del pèl, l’afaitat, els barrets, etc. Això és possible gràcies al que es coneix com a machine learning, que permet als dispositius “aprendre” de les variacions facials de l’usuari i adaptar-se a aquests canvis en el moment de la identificació.
Quins usos pot tenir aquesta nova manera d’identificar-se?
L’ús més clar és el desbloqueig automàtic del telèfon en el moment que l’usuari es posa davant la càmera, fet que pot ser molt pràctic quan necessitem accedir a l’aparell però tenim les mans ocupades, mullades o amb guants, o en qualsevol altra situació on es dificulti el contacte físic amb el mòbil per desbloquejar-lo.
I els usos d’aquest nou desenvolupament van molt més lluny.
Les possibilitats del reconeixement facial ja s’han fet patents als programes fotogràfics, ja sigui per classificar i posar nom a les fotografies, o per aplicar-hi filtres.
En el cas dels ordinadors, aquesta tecnologia permetrà que, en els dispositius que tenen més d’un usuari, es pugui carregar automàticament la configuració, el fons de pantalla, les aplicacions i les compres de cadascun només en posar-se davant de la càmera.
Possiblement l’aplicació més important la veurem en el camp de la medicina, doncs el principi bàsic d’aquesta tecnologia (el reconeixement de patrons i “l’aprenentatge” de la informació emmagatzemada) pot arribar a tenir un gran potencial en la detecció precoç de malalties a través de la interpretació de biòpsies, radiografies o d’altres imatges de diagnòstic.
Malgrat aquesta innovació encara es troba en una fase de “descobriment” i amb coses per polir, no podem negar que és un avenç significatiu i important en el camí de la intel·ligència artificial per fer-nos la vida més còmoda i efectiva. Segurament en un futur molt proper, quan aquest sigui ja un estàndard d’identificació, podrem veure molts altres usos que ens facilitaran el dia a dia.
A MoraBanc, la transformació digital s’ha convertit en un projecte vital. D’aquesta voluntat de canvi, ha nascut MoraBanc Digital, una clara aposta per la innovació financera i per oferir la millor experiència multicanal de la banca andorrana. Coneix més sobre aquest important projecte a través de la nostra pàgina web.
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.