Inversió en negocis familiars
Experts | 07.12.2017 | Juan Hernando García
L’alineació d’interessos és un factor que se sol buscar en el món de les inversions. Els selectors de fons prefereixen gestors que inverteixin una part important del seu patrimoni en els fons que gestionen o que vinculin la seva retribució al comportament a llarg termini d’aquests.
Portat a la selecció de companyies, una forma de fer-ho és invertir en companyies familiars. Els criteris que se solen utilitzar són que un grup familiar tingui un pes rellevant en l’accionariat i algun membre participi en l’alta direcció de la companyia.
Credit Suisse va publicar un estudi (The CS Family 1000) el 2015 en què es posava de manifest que les companyies familiars aconsegueixen de mitjana un 4,5% millor comportament que les no familiars des de 2006.
L’univers d’inversió és més ampli del que pot semblar a priori. Fins i tot les dimensions no queden restringides a companyies de petita o mitjana capitalització. Empreses com BMW, Oracle, Samsung o Inditex en són un bon exemple. On més limitacions es troben és a l’hora de buscar bancs, possiblement el sector on menys opcions troben.
El gestor de Cobas, Francisco García Paramés, s’ha declarat partidari d’invertir en aquest tipus de companyies. En el seu llibre Invertint a llarg termini esmenta que el 70% de les inversions estan en empreses familiars, i el motiu és que «deleguem en les famílies el control de la gestió i dels gestors. Qui millor que la família propietària per vigilar que els gestors estan vetllant per l’interès de l’accionista a llarg termini».
L’argument més utilitzat quant a valoració és que són companyies amb un perfil més conservador, amb baixos nivells de deute, molta tresoreria, amb pocs incentius i una comptabilitat agressiva i visió a més llarg termini. Per descomptat, hi ha casos com Pescanova o Abengoa que contradiuen aquesta teoria, però es poden considerar excepcions.
Aquest article forma part de Mercats i Estratègies, la publicació mensual on els nostres experts a MoraBanc Asset Management analitzen i donen la seva visió sobre l’actualitat econòmica internacional.
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.