La fusió de la banca tradicional, els actius digitals i la tokenització d’actius reals
Economia i finances | 26.09.2023 | Juan Carlos Salinas Royán
L’avenç de l’era digital ha comportat l’aparició d’una nova forma de valor, coneguda com a actius digitals. Els actius digitals són una representació digital de valor que queda normalment registrada amb una cadena de blocs que acredita la seva autenticitat, i que pot tenir més o menys valor segons la demanda existent. Aquests actius són cada cop més habituals i formen part del patrimoni com qualsevol altre tipus d’actiu. Davant d’això cal que ens preguntem quin paper estan jugant els bancs tradicionals i que poden oferir en aquest nou i canviant entorn.
La tokenització d’actius reals
El bancs tradicionals tenen i tindran el seu paper en el món dels actius digitals. Dit això, avui dia cal introduir un concepte clau: la tokenització. Tokenitzar és dividir un actiu real, com ara un immoble, una obra d’art o una mercaderia en petites participacions digitals anomenades tokens gràcies a la tecnologia blockchain. Fraccionar actius grans en porcions més petites facilita la seva compra, venda i intercanvi, i democratitza algunes inversions, fins ara només a l’abast dels grans patrimonis.
Què es pot tokenitzar?
Podríem dir que tot allò que té un valor es pot tokenitzar. Presentem tot seguit alguns exemples que poden ajudar a entendre millor aquest concepte.
- Immobles: un edifici es pot tokenitzar, permetent així a inversors comprar “fraccions” d’aquest immoble. Això pot fer que la inversió immobiliària sigui més accessible i líquida.
- Art: una obra d’art valuosa pot ser tokenitzada, permetent a diverses persones adquirir una “part” de l’obra. Això pot democratitzar l’accés a la inversió en art de gran valor.
- Mercaderies: productes com l’or o el petroli poden ser tokenitzats, facilitant així el seu comerç i inversió.
Tinc actius digitals. Per què necessito un banc?
Els bancs tradicionals són actors importants en la transformació digital i tenen un valor que pot jugar un paper clau, fins i tot diferencial, en el món dels actius digitals. Compten amb una llarga tradició en la conservació i gestió de tot tipus de patrimoni i, a més, són institucions clau que doten de confiança la societat. El seu knowhow i la confiança que generen els permet oferir:
- Custòdia i seguretat: els bancs poden oferir serveis de custòdia per token, garantint que els drets digitals sobre actius reals estiguin segurs i protegits.
- Facilitat d’accés: gràcies a la seva infraestructura, els bancs poden crear plataformes on els seus clients poden comprar, vendre o intercanviar tokens d’actius reals amb facilitat.
- Regulació i compliment: la tokenització d’actius reals pot ser complexa des d’un punt de vista legal. Els bancs poden ajudar a garantir que la creació i el comerç de tokens compleixin totes les regulacions pertinents.
Què aporta la tokenització a la societat?
Tot i que per a molta gent tot això sona encara a ciència ficció o a quelcom molt llunyà, l’impacte dels actius digitals i la tokenització pot afectar-nos de prop i oferir oportunitats a persones amb perfils molt diferentes. Entre d’altres coses, per aquests tres conceptes:
- Democratització de la inversió: la tokenització pot fer que la inversió en actius tradicionalment costosos, com ara l’art o el sector immobiliari, sigui accessible per a un més gran nombre de persones.
- Liquiditat: els actius tradicionalment il·líquids, com l’art o el sector immobiliari, poden convertir-se en líquids quan es tokenitzen, atès que la seva fragmentació en “parts” facilita la seva compravenda.
- Transparència: la tokenització en una cadena de blocs pot oferir una més gran transparència a la propietat i el comerç d’actius.
La convergència de la banca tradicional, els actius digitals i la tokenització d’actius reals representa una oportunitat única per a la societat. A mesura que els bancs s’adapten i adopten aquestes noves tecnologies, poden generar un nou món de possibilitats per als seus clients. Com a conseqüència, aquesta fusió no només beneficia els bancs i els seus clients, sinó que també pot tenir un impacte positiu en la societat en general, promovent la innovació, la inclusió i la seguretat en l’era digital.
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.