Vishing, el nou frau de suplantació d’identitat
| 11.08.2022
El vishing és un tipus de frau basat en enginyeria social i suplantació d’identitat. T’expliquem què és, com funciona i et donem consells per protegir-te d’aquesta pràctica fraudulenta.
Alerta amb les trucades no esperades
El vishing és un frau telefònic. Les potencials víctimes reben una trucada d’una persona que s’identifica com a un treballador del seu banc. L’objectiu final de la trucada és robar informació confidencial.
Com funciona aquest frau?
La trucada entra des d’un número desconegut, ocult, o inclús poden fer aparèixer el nom del banc en la pantalla.
Durant la trucada, l’impostor pot donar alguna dada personal de la possible víctima perquè no sospiti del frau. També pot insistir en una possible urgència en la trucada que s’està duent a terme per tal de solucionar un suposat problema del client.
Finalment, i un cop guanyada la confiança del client, l’impostor sol·licita dades confidencials, com ara números de compte, contrasenyes, codis de verificació d’operació, direccions o números de telèfon.
Consells per protegir-nos
Si rebem una trucada que genera dubtes, cal mantenir la calma i no seguir les indicacions del possible ciberdelinqüent.
Si algú que no coneixem ens demana les nostres dades personals, cal tallar la comunicació i contactar amb el banc mitjançant un canal oficial o el gestor habitual per comprovar la veracitat de la trucada que ens ha fet sospitar. Hem de tenir present que les entitats bancaries ja disposen del nom i la identificació dels clients, així com els números de compte o de targeta.
I recorda, Mora Banc mai et trucarà inesperadament per demanar-te informació confidencial.
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.