La via preferent i els nous canvis al sistema sanitari d’Andorra
Experts | 17.02.2020 | Mercè Abitbol Oziel
Andorra té un sistema sanitari basat en el copagament de la despesa mèdica entre la CASS (Caixa Andorrana de Seguretat Social) i el ciutadà. Recentment s’han implantat certs canvis, coneguts com la via preferent, que han modificat la manera d’accedir al metge de capçalera i al metge especialista. Informa’t sobre què signifiquen aquests canvis i surt de dubtes!
La via preferent
La via preferent és el nom que ha rebut l’itinerari que pot seguir l’usuari dins del sistema sanitari públic per gaudir del reemborsament més favorable per part de la CASS. El fet de seguir aquest itinerari, que té el metge de capçalera com a porta d’entrada al sistema sanitari, afavoreix una atenció de qualitat, personalitzada, segura i eficient. La via preferent compta amb dues figures clau al llarg del procés: el metge referent i el metge especialista referent.
El metge referent
Aquesta modificació va entrar en vigor el 17 de setembre de 2018. Implica que els assegurats haurem d’escollir un únic metge de capçalera, el qual passarà a ser el nostre metge referent i serà l’encarregat de derivar-nos a l’especialista quan sigui necessari. En el cas dels menors de 13 anys, el metge referent haurà de ser un pediatre.
Les úniques especialitats que no requeriran la derivació del metge referent són ginecologia, obstetrícia, oftalmologia, estomatologia i odontologia.
L’especialista referent
És important saber que, a més de la derivació per part del metge referent, existeixen d’altres vies d’accés al metge especialista, com per exemple les derivacions des dels serveis d’urgències o les derivacions després d’una hospitalització. Els usuaris que segueixen controls amb especialistes d’Andorra també podran accedir a aquests, de manera excepcional i fins al 30 de juny de 2020, sense la derivació prèvia del metge referent.
Les persones que presentin una malaltia o condició que requereixi un seguiment periòdic especialitzat, poden tenir un metge especialista referent al qual consultar directament un cop realitzada la derivació inicial per part del metge referent. En aquest cas, és l’especialista triat qui fa l’assignació.
Les visites a metges fora del país requeriran que un metge especialista d’Andorra derivi el cas directament, i això serà possible únicament en aquells casos en què l’especialitat no estigui coberta a Andorra, o bé la intervenció no pugui ser realitzada pels metges locals. És possible accedir directament a assistència sanitària fora d’Andorra en cas d’urgència o en cas d’estudiar fora del Principat, sempre que es compleixi el supòsit d’assegurat indirecte.
L’elecció del metge referent pot fer-se directament a la consulta del metge de capçalera o del pediatre escollit, i també a través de la CASS, l’Hospital Nostra Senyora de Meritxell i els centres d’atenció primària del SAAS.
Es podrà canviar de metge referent tants cops com es desitgi. El tràmit s’haurà de fer a través del portal de tràmits de la CASS, per a la qual cosa caldrà tenir prèviament un usuari i una contrasenya assignats, que poden sol·licitar-se directament a les oficines de la CASS.
Beneficis
Com s’ha comentat anteriorment, l’abonament de les despeses sanitàries es fa conjuntament entre la persona assegurada i la CASS. Després de la implantació del metge referent, cada cop que ens visitem amb aquest pagarem directament el 25% de la visita. D’aquesta manera no avançarem el 75% corresponent a la CASS, com fins ara.
De la mateixa manera, la implantació del metge referent comportarà una penalització en cas d’acudir directament a l’especialista, de manera que la CASS reemborsarà únicament el 33% de la visita, i no el 75% habitual.
Per a més informació es pot consultar la legislació completa al web www.cass.ad.
I si tinc una assegurança complementària de MoraBanc?
Si disposes d’una assegurança de vida i salut amb la cobertura Premium, els canvis relacionats amb la nova via preferent t’afectaran mínimament. En el cas dels actes convencionats, aquests es continuaran pagant automàticament mentre que els no convencionats requeriran que es presenti una factura com fins ara. Els assegurats que decideixin no seguir la via preferent, trobaran que:
En el cas dels assegurats que tenen pòlisses PREMIUM i no segueixin la via preferent, l’assegurança continuarà cobrint el 100% de la despesa dels actes mèdics convencionats, de manera que tot es mantindrà com fins ara per a l’assegurat.
En el cas dels assegurats que no tenen pòlisses PREMIUM i no segueixin la via preferent, l’assegurança continuarà pagant el 25% i la CASS el 33%, en comptes del 75% habitual, de manera que el 42% restant recaurà sobre l’usuari.
Pots consultar tots els detalls sobre com afecta la via preferent a la teva assegurança de MoraBanc, en aquesta infografia.
Aquests imports poden variar depenent de l’acte mèdic. Per conèixer tots els detalls de cada cobertura, demana informació a les nostres oficines.
Per conèixer tots els detalls d’aquest servei, com també els preus i les prestacions incloses a les diferents modalitats, consulta el teu gestor personal.
I tu, ja tens a ratlla els imprevistos?
Si encara no tens una assegurança contractada, informa’t de les diferents opcions disponibles al nostre web, o bé a través de MoraBanc Assegurances, la teva oficina, o envia’ns els teus dubtes emplenant aquest formulari.
Et mantindrem informat en cas que es produeixi qualsevol altre canvi. Continua pendent del nostre blog!
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.