Seguretat en les aplicacions mòbils
Experts | 29.05.2017
Els telèfons intel·ligents han canviat la manera en què ens comuniquem i ens connectem amb el món. El smartphone, que porta escassos 10 anys al mercat, ha tingut un creixement i modernització tan espectaculars que de vegades ens preguntem com és que abans podíem viure sense ell.
Cada vegada són més els elements de la nostra vida diària que passen a través del mòbil, i són aquests dispositius, que ens faciliten les tasques del dia a dia, els què concentren també força informació sobre nosaltres. Segons l’Incibe (Instituto Nacional de Ciber Seguridad de España) cada any es detecten més de 140.000 programes maliciosos per a smartphones o tauletes*, que tenen la finalitat d’obtenir informació del nostre mòbil.
Al nostre post “Seguretat a Internet, saps què és el “phishing”?, ja et parlem sobre algunes de les estratègies que utilitzen els delinqüents per a aconseguir informació amb finalitats fraudulentes. En aquesta ocasió t’hem preparat alguns consells que t’ajudaran a prevenir que tinguis aplicacions malicioses instal·lades al telèfon mòbil.
Utilitza aplicacions oficials
Això pot semblar evident, però no tothom és conscient que existeixen aplicacions “pirates” que copien la imatge de les apps oficials d’altres empreses, perquè te les descarreguis i puguin robar la teva informació. Normalment aquestes aplicacions s’ofereixen en pàgines web poc fiables.
És molt important que t’asseguris d’haver descarregat l’aplicació des de les botigues oficials tant de Google Play per a Android com l’Apple Store per a IOS. Aquestes plataformes compten amb mesures de seguretat per verificar l’autenticitat i la fiabilitat de les aplicacions que s’hi allotgen.
Revisa els detalls de l’aplicació que t’estàs descarregant
Les ressenyes i els comentaris de l’aplicació en l’App Store poden donar-te una idea del grau de seguretat de l’aplicació que t’estàs descarregant. Revisa la data de publicació, el desenvolupador, les valoracions … Sobretot, comprova que el desenvolupador sigui l’empresa propietària de l’aplicació, que és el més important.
Pel que fa a les valoracions, pren-te el temps per llegir-les. Donen molta informació sobre el correcte funcionament de l’app, però també et permeten verificar l’autenticitat de l’aplicació: si hi ha molt poques opinions, o moltes però totes excel·lents, desconfia.
També és important que revisis els permisos que sol·licita l’aplicació. En el cas de les aplicacions per IOS, tu pots regular-los i decidir quins accessos autoritzes a través de la configuració del telèfon. Per Android, quan càrregues l’aplicació et diu a través d’un link extern quins són els permisos que el desenvolupador està demanant. En qualsevol cas, revisa’ls abans de descarregar-la per saber exactament a quines parts del teu mòbil li estàs donant accés.
Mantingues l’aplicació actualitzada
És important verificar que tinguis descarregada l’última versió de l’aplicació. Normalment les actualitzacions de les apps, a més d’incloure millores i noves eines, també tenen optimitzacions de seguretat que cobreixen noves possibles amenaces.
Activa les alertes
Cercar aquesta opció en l’aplicació per estar sempre al corrent dels moviments que es facin en el teu perfil, especialment si es tracta d’una aplicació vinculada a una targeta de crèdit, com Spotify, Amazon o iTunes, o una aplicació bancària.
En el cas de MoraBanc, pots activar el sistema d’alertes per SMS, que t’avisarà cada vegada que a la targeta es faci un càrrec superior a 60 €. D’aquesta manera podràs detectar qualsevol moviment estrany abans no sigui massa tard.
Tanca la sessió
Aquest punt és bàsic, però malauradament no tenim el costum de tancar les sessions quan sortim d’una aplicació. En el cas de les apps que tenen informació important de l’usuari, com pot ser el cas del correu electrònic o de les xarxes socials, si el nostre telèfon anés a parar mans d’una altra persona, és crucial que no es tingui accés a les dades personals que pugui haver-hi a aquesta aplicació.
D’altres aplicacions, com ara les bancàries o aquelles que contenen informació de pagament, estan configurades per seguretat perquè la sessió es tanqui automàticament després d’un temps d’inactivitat.
Activa la localització del teu telèfon i el bloqueig de pantalla
Alguns mòbils tenen l’opció des del menú d’”Activar la localització”, i per als que no la tenen, hi ha aplicacions que permeten trobar l’aparell per GPS. Aquesta funcionalitat és molt útil en cas de pèrdua o robatori, ja que permet, a més d’ubicar el telèfon i reportar-ho al fabricant, bloquejar o esborrar les dades que hi conté perquè no siguin accessibles.
A més d’això, el bloqueig de pantalla amb PIN o contrasenya és molt recomanable. Pot sonar obvi, però posar una contrasenya per accedir al dispositiu evitarà que algú pugui obtenir les dades en el cas que el perdis o te’l robin.
Com detectar si ja tinc alguna aplicació maliciosa instal·lada en el meu mòbil?
Els senyals poden ser diversos: sorolls a les converses telefòniques, missatges i correus electrònics que s’esborren o apareixen com a ja llegits, augment en el consum de dades, menor durada de la bateria, etc.
Per a aquests casos, els experts de l’Incibe recomanen fer còpies de seguretat del dispositiu i netejar-lo, canviar totes les contrasenyes des d’un altre aparell, eliminar totes les aplicacions que no siguin necessàries i instal·lar-hi un antivirus abans de restablir les dades al mòbil. A més a més, per a Android, l’aplicació Conan Mobile permet saber el grau de seguretat d’un dispositiu mòbil.
Per a més consells, pots visitar la pàgina de l’Oficina de Seguretat de l’Internauta a Espanya o la de l’Incibe, on trobaràs recursos útils com aquesta infografia que t’ajudarà a identificar aplicacions fraudulentes fàcilment.
Et recordem que a MoraBanc comptem amb les màximes mesures de seguretat per garantir la confidencialitat en les comunicacions, i mai et demanarem per correu electrònic o missatgeria teves contrasenyes o claus personals.
Per conèixer més sobre la seguretat en línia de MoraBanc, visita aquest enllaç a la nostra pàgina web.
Si reps algun missatge que et sembli sospitós o estrany, si us plau, contacta amb el nostre departament d’atenció al client, TeleBanc, al telèfon +376 884 884. Per evitar possibles fraus, connecta’t sempre al teu banc en línia a través del nostre web o des de l’aplicació mòbil que pots descarregar des de les botigues d’aplicacions Google Play i iTunes.
* Font: Incibe, març 2017.
Informació sobre el tractament de dades de caràcter personal
En compliment de la Llei 15/2003 del 18 de desembre de protecció de dades personals, el client autoritza a què les dades de caràcter personal del sol·licitant consignades en aquest formulari s’incorporaran en fitxers el titular i responsable dels quals és MORA BANC GRUP, SA – MORA BANC, SAU (en endavant, “MoraBanc”) perquè es tractin amb la finalitat de tramitar el servei sol·licitat i, si és el cas, donar compliment als contractes que finalment es formalitzin, com també verificar-ne la correcció operativa.
El sol·licitant autoritza expressament que MoraBanc li pugui enviar comunicacions comercials o promocionals de productes i serveis, així com informacions del propi Banc, socials o d’altres activitats, en paper o per mitjans electrònics (entre altres, missatges curts (SMS) al telèfon mòbil, correu electrònic, etc.). Aquest consentiment té sempre caràcter revocable, sense efectes retroactius.
El fet d’emplenar aquest formulari implica que el sol·licitant reconeix que la informació i les dades personals que indica són seves, exactes i certes; en cas contrari, MoraBanc declina tota responsabilitat per la manca de veracitat o de correcció de les dades.
El sol·licitant autoritza a comunicar o interconnectar dites dades a tercers que formin part del grup d’empreses de MoraBanc, entitats dedicades fonamentalment a l’àmbit financer, assegurador i de prestació de serveis, considerant-se el sol·licitant informat d’aquesta cessió en virtut de la present clàusula. El sol·licitant autoritza que se li remeti informació sobre qualsevol producte o servei que comercialitzin aquestes empreses.
El responsable del tractament de les dades és MoraBanc. El sol·licitant queda informat de la possibilitat d’exercitar els drets d’accés, rectificació, supressió i oposició en els termes establerts en la legislació vigent.